Selamat Selamat ke "KARANGAN TEROMPAH PICISAN" BLOG. ♥ Thanx ^^

Friday, June 24, 2011

Aku & Surah Al-Mathurat

Imagine gua seorang lelaki tulen :

Gua ingat lagi, kisah yang paling memalukan gua abad kegemilangan gua kecik-kecik dulu. Masa tu gua dalam kelas agama, ini kisah budak sekolah rendah darjah 6. 

Pelajaran pada hari tu, adalah belajar Surah Al-Mathurat. Awal-awal masuk lagi, ustazah gua tanya siapa yang tak boleh baca Surah Al-Mathurat duduk dan yang lain berdiri. Gua ambil masa untuk berfikir, gua berkira-kira sama ada gua nak tipu ustazah atau gua jujur pada diri sendiri. Kalau gua ambil keputusan untuk duduk, nanti gua yang malu sebab kantoi gua tak hafal Al-Mathurat tapi nak buat macam mana kalau gua tipu, nanti ustazah tanya gua tak tahu lagi haru~. 

Gua ambil keputusan untuk jujur, gua dengan rendah hatinya duduk sambil tunduk bawah. Saat itu gua rasa macam nak nyorok muka bawah meja. (Padan muka gua! inilah akibat selalu ponteng kelas mengaji) Gua sebenarnya bukan tak hafal tapi baca Al-Mathurat pun tak pernah. Time gua duduk tu, gua dah nampak ustazah dah angkat-angkat kening pandang gua. Serius! Saat itu gua sangat menyesal selalu ponteng kelas mengaji! Gua rasa macam nak lari pergi rumah nenek ngaji saat detik dan ketika itu suruh ajar gua Al-Mathurat kasi terer. Gua usha sekeliling, gua nampak gua sorang je kumbang yang duduk saat itu. Gua dah pelik, Mail Sharpener yang selalu ponteng ngaji dengan gua pun berdiri. Dasyat tu, saat itu tiba-tiba gua rasa respect gila dekat Mail Sharpener sebab dia hafal Al-Mathurat. 

Ustazah dari tadi tak habis-habis pandang gua slack, gua tahu gua tak hebat macam Mail  Sharpener, gua rasa sangat-sangat rendah diri. Sekali ustazah cakap, "erk~kenapa kamu duduk?". Gua bangun, gua tunduk bawah dengan lemah gemalai gua cakap la gua tak boleh baca Al-Mathurat. Ustazah sekali lagi pelik, angkat-angkat kening dekat gua. "Kamu uzur ke?" ustazah tanya gua lagi. Ok. baru gua faham maksud ustazah jeling-jeling gua tadi. Rupa-rupanya maksud ustazah, siapa uzur yang duduk. Satu kelas riuh gelakkan gua. Mail Sharpener paling teruk gelakkan gua saat itu. Gua terus hilang respect gua kejap tadi pada Mail Sharpener. Rupa-rupanya dia pun hampeh!

Notablog : Cerita-cerita dalam blog ini kebanyakkan daripada kisah hidup gua dan pengalaman kawan-kawan gua. Enjoy reading ya! ^^

2 comments:

  1. keh keh keh
    sorang2 ja duduk,,
    haha,,
    mesti cuak kan,,
    kalo berdiri stg usatazah kata baca
    tercungap2 pula,,
    kalo duduk jdi mcm tu lah,,
    hehe :)

    ReplyDelete
  2. hehee yup2...thu xper..serba-salah sendiri. ini namanya komunikasi break down..hee;)

    ReplyDelete