Selamat Selamat ke "KARANGAN TEROMPAH PICISAN" BLOG. ♥ Thanx ^^

Wednesday, November 2, 2011

Dollah Runcit Punya Cerita


Ada suatu hari tu gua ajak member gua (Dollah Runcit) lepak tengok wayang. Gua awal-awal dah roger-roger Dollah Runcit, inform dia supaya keluar rumah awal sikit. Penat lelah gua semalam tak tidur, dengan penuh bertungkus-lumus mengusha cerita wayang paling meletup abad ini dan siap dengan masa sekali gua usha.


Alih-alih Dollah Runcit lambat pulak, tak roger-roger gua pulak tu. Agak berbulu jugak la 10 saat kan tapi gua buat rilek. Apa-apa pun gua kena mintak penjelasan Dollah Runcit dulu. Itu memang prinsip hidup gua, Apa-apa pun bawa bincang dulu sebelum nak hambur (marah).


Gua masuk je kereta, gua senyum. Dia cakap sorry. Gua cakap tak adahal la, paling kurang gua sempat tertidur jugak la kan tunggu dia punya pasal. Dia pelik.


Tiba-tiba dia cakap, kenapa suara gua macam lain tadi. Lembut semacam, macam gadis melayu terakhir. Gua dah mula nak tersipu-sipu malu. Kurang asam keping punya Dollah Runcit! Cuba memperkotak-katikkan suara gua yang agak meniti kematangan ni. Lembut ape kejadahnya, kasar je kot gua rasa. Gua mula musykil sama ada Dollah Runcit ada masalah pendengaran atau suara gua yang dah pecah.


Gua sempat jugak la berfikir-fikir sejenak sebelum segala kemusykilan gua terungkai. Rupa-rupanya Dollah Runcit ada telefon rumah gua nak roger-roger yang dia tak dapat nak gerak dari rumah awal. Gua berfikir-fikir lagi, setahu gua la kan, gua tak ada angkat telefon dekat rumah tadi. Ada pun, gua golek-golek tidur layan perasaan tunggu Dollah Runcit yang tak kunjung tiba ada la. Dekat situ gua dah syak ‘something wrong somewhere’. Segala tanda tanya, gua biar dekat situ dulu.


Lepas balik je lepak, gua terus bersemuka dengan adik gua. Gua mulakan pertanyaan dengan penuh lemah-lembut. Gua tanya la sama ada member gua ada telefon ke siang tadi? Dia dengan rilek cakap, tak ada pun.
Hah. Sah la ni. Memang dekat rumah gua ni dah tak ada siapa lagi gua nak syak, memang dia sorang je pun ada dekat rumah siang tadi. Rupa-rupanya dia ingat tu kawan dia. Mana taknya, dalam masa yang sama gua tunggu member gua datang rumah, adik gua pun tunggu member dia.


Akhirnya, segala misteri suara layang dah terungkai dekat situ. Memang gua bantai gelak habis-habis la kan. Boleh pulak tersalah angkat telefon.


Notabloggua : Hahaaa pelik-pelik je la adik gua ni. ^^



1 comment: